Een gastvriendelijk website
Heb je een eigen website, maar gaat een veel te hoog percentage bezoekers weer weg zonder dat jouw doel bereikt wordt? Dan is de zogeheten conversie van je website waarschijnlijk niet al te denderend.
Conversie is de mate waarin bezoekers doen waar jij om vraagt: dat kan het kopen van een bepaald artikel zijn, maar ook het ondertekenen van een petitie of gewoon even een berichtje achterlaten voor andere bezoekers. Een laag conversiepercentage kan gelukkig worden verholpen!
In dit artikel krijg je vijf tips om de conversie van jouw website te verbeteren.
1. Is jouw homepage wel goed ingericht?
Dit lijkt misschien een beetje een open deur, maar het schort een website vaak genoeg aan duidelijkheid en structuur. Het resultaat van een slecht ontworpen website is doorgaans een nutteloze homepage of hoofdpagina, die echter wel als de belangrijkste pagina van je website beschouwd kan worden. Als jouw klanten op zoek zijn naar eiwitpoeders en je hoofdpagina doorspekt is met informatie over afslankpoeders, dan jaag je al die potentiële klanten alleen maar weg.
Nog frustrerender voor je bezoekers is het wanneer Google ze naar jouw pagina doorstuurt, maar de gezochte informatie in geen velden of geen wegen te bekennen is. Het resultaat is dat de klant geërgerd door allerlei pagina’s klikt en vervolgens jouw website maar laat voor wat die is. Zorg ervoor dat de hoofdpagina overzichtelijk en vooral nuttig is.
[st_unordered listicon=”info”]
- Zorg voor een overzicht van je producten / diensten / categorieën.
- Verwerk je goede eigenschappen en maak duidelijk waarom ze moeten blijven.
- Maak het simpel en overzichtelijk.
- De homepagina is het belangrijkst. Onthoud dit goed.
[/st_unordered]
Voorbeeld hoe het dus niet moet:
2. Vinden klanten wat ze zoeken op jouw website?
Tip twee haakt in op tip één, want ze maken in feite allebei korte metten met dezelfde materie: rommelige websites. Zelfs als je alles wat ooit is gezegd en geschreven over brulkikkers op jouw webpagina hebt staan, hoeft dat niet te betekenen dat klanten die informatie ook daadwerkelijk vinden. Het is van belang dat je de pagina’s logisch en overzichtelijk indeelt.
Je kunt dat vrij gemakkelijk controleren. Bekijk je eigen hoofdpagina. Kun jij eenvoudig zien waar de bezoekers op moeten klikken als ze informatie zoeken? Als je er zelf geen chocola van kunt maken, kunnen klanten dat al helemaal niet. Dat kan liggen aan een te drukke opmaak (tientallen plaatjes van brulkikkers), maar ook subtielere mankementen (onderstreepte woorden die geen hyperlinks blijken te zijn).
In principe moeten bezoekers met slechts een aantal keer klikken alles over hun favoriete brulkikker moeten kunnen vinden. Wanneer een bezoeker iets wil weten over de kleur van brulkikkers en je pagina eerst met ellenlange lijsten over het paargedrag van deze reptielen op de proppen komt, raakt jouw bezoeker waarschijnlijk verdwaald. Zorg er dus voor dat de informatie makkelijk te vinden is.
[st_unordered listicon=”info”]
- Zorg voor een duidelijke menustructuur (deel de producten en diensten in categorieën in).
- Zorg dat elke pagina binnen 2 á 3 klikken te bereiken is.
- Zorg voor een zoekfunctie op de website.
- Gebruik een vaste opmaakstijl door heel de website heen.
- ‘Less is more’ – Schrijf geen ellenlange teksten, maar geef opsommingen.
- Voeg een kopje relevante pagina’s / producten toe op iedere pagina.
[/st_unordered]
3. Gebruik emoties
Mensen nemen beslissingen op basis van hun emoties. We gebruiken logica als de drijfkracht van onze emoties. Als je iets van de bezoekers verwacht, maar de betreffende pagina een sombere, grauwe indruk maakt, dan bezorgt dit jouw bezoekers een naar onderbuikgevoel. Het is belangrijk dat je een verband legt tussen de inhoud van de webpagina en de emotie die je daarbij wilt oproepen.
Stel: je verkoopt stofzuigerzakken. Wanneer je voor een doodeenvoudig ontwerp vol met grijstinten gaat, roept dat de verkeerde reactie op bij jouw bezoekers. Jouw website komt immers zo stoffig over dat de kwaliteit van de stofzuigerzakken waarschijnlijk ook op losse schroeven staat.
Voeg je daarentegen plaatjes toe van blinkende vloeren en brandschone tapijten, dan roept dat vertrouwen op bij jouw bezoekers. Je moet het er vanzelfsprekend niet té dik bovenop leggen. Prop jouw site dus niet tot aan de nok toe vol met plaatjes van breed glimlachende huisvrouwen die met hun stofzuigers hele steden desinfecteren; dat gaat immers duidelijk te ver.
[st_unordered listicon=”success”]
- Wees alert op het effect van kleuren, plaatjes en slogans.
- Probeer op het gevoel van je bezoeker in te spelen.
[/st_unordered]
4. Maak het je bezoekers gemakkelijk
Deze tip is in bepaalde mate een voortzetting van tip twee. Als jouw toekomstige klant namelijk eenmaal de informatie heeft gevonden die hij zoekt (bijvoorbeeld een aanmeldscherm), dan kan een knullig ontworpen aanmeldprocedure roet in het eten gooien. Loop daarom eens je eigen website door en stel vast waar men overbodige handelingen moet verrichten.
Bezoekers worden het liefst volledig in de watten gelegd, vooral als ze op jouw website komen om een artikel aan te schaffen. Leg ze dus geen strobreed in de weg. Stel dat je de mailinglijst van jouw nieuwsbrief wilt uitbreiden. Je kunt gewillige bezoekers dwingen een uitgebreide aanmeldprocedure te doorlopen, maar je kunt ook gewoon enkel om een e-mailadres vragen en de rest van de contactgegevens later laten invullen. Daardoor komt je website minder opdringerig over. Bovendien weten bezoekers dit soort kleine aanpassingen altijd te waarderen.
[st_unordered listicon=”success”]
- Ontwerp jouw website puur op de beleving van de bezoeker.
- Probeer jouw website steeds gebruikersvriendelijker te maken.
- Check je laadsnelheid (bijvoorbeeld met Google PageSpeed Insights).
- Vraag je bezoekers / klanten wat er beter kan.
[/st_unordered]
5. Bouw vertrouwen op
Zelfs als je alle bovenstaande tips en suggesties ter harte neemt, kun je op een enkel aspect de plank nog volledig misslaan: vertrouwen. Niemand gaat immers in zee met een type dat met een dubbele tong lijkt te spreken. Gelukkig is vertrouwen opwekken niet heel moeilijk.
Komt jouw website in aanmerking voor keurmerken? Zet de logo’s van die keurmerken boven aan de webpagina. Krijg je veel positieve terugkoppeling van jouw bezoekers? Schroom dan niet deze ook duidelijk (maar niet te opdringerig) op de website te zetten. Dankzij internet kunnen bezoekers tegenwoordig makkelijker dan ooit achterhalen of een website wel te vertrouwen is. Zorg ervoor dat je daar jouw voordeel mee doet.
Heb je een webpagina en een Facebookpagina van jouw bedrijf? Zet jouw fanbase op de website; dat komt de betrouwbaarheid van de website (en dus ook de conversie) behoorlijk ten goede.
[st_unordered listicon=”success”]
- Zet keurmerken op de website
- Zet korte pluspunten van jouw service op de website
- Laat social media naar voren komen
- Denk om spelfouten en verouderde content!
[/st_unordered]
Aan de slag!
Je kunt bovenstaande tips allemaal tegelijkertijd op jouw webpagina loslaten, maar wie weet zie je dan door de bomen het bos niet meer. Het is beter om jouw website een aantal keer goed onder de loep te nemen en bij elke herziening andere aspecten van de website te belichten. Tevens is het ook slim om iemand anders in dit proces te betrekken. Zo kunnen wij ervoor zorgen dat u na een aantal grondige controlesessies een website met een hoog conversiepercentage kunt krijgen.
Wilt u ook een website met een hoog conversie? Wij van MD Webbureau kunnen hiervoor zorgen, neem dus nu snel geheel vrijblijvend contact met ons op.
This is author biographical info, that can be used to tell more about you, your iterests, background and experience. You can change it on Admin > Users > Your Profile > Biographical Info page."
Wij schrijven graag!
Wij zijn uitgegroeid tot een volwaardig webbureau en schrijven graag interessante artikelen dat ondersteuning en inspiratie kan bieden bij uw eigen werkzaamheden.
Categorieën
Gratis SEO-analyse!
Meer interessante artikelen
Bekijk alle artikelenLeave a Comment cancel
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.