De juiste zoekwoorden instellen
Vaak wordt het doel hiervan onderschat, daarom zullen wij de vraag anders stellen: Wat gebeurt er als je gaat optimaliseren voor de verkeerde woorden?
Je krijgt wellicht hoge posities in zoekmachines voor zoekwoorden die niks opleveren. En dan ook te bedenken dat het je zoveel tijd en moeite heeft gekost. Al het energie dat je erin hebt gestoken is dus voor niks geweest. Dit is zonde en helaas gebeurt het dagelijks bij meerdere bedrijven. Wij zullen in dit artikel uitleggen hoe het wel moet.
Wat zijn de “juiste” zoekwoorden?
De “juiste zoekwoorden” worden vaak verkeerd geïnterpreteerd. Het zijn namelijk niet de zoekwoorden die het meeste verkeer opleveren. Uiteindelijk heb je niks aan het verkeer naar je website toe als het niks koopt. Conclusie, het draait allemaal om de conversie. Je moet gaan bedenken welke zoekwoorden het meeste aantal conversies oplevert.
Hieronder hebben wij een voorbeeld ervan:
Zoals je kunt zien in ons voorbeeld, zou het optimaliseren voor beide woorden evenveel opleveren. Het bovenstaande voorbeeld is ook wel logisch. De tweede zoekopdracht is doelmatig. Het eerste zoekwoord kan van alles betekenen, bijvoorbeeld dat men op zoek is naar een winkel waar een laptop wordt verkocht.
Het is nu dus duidelijk dat het aantal zoekopdrachten voor een bepaald woord géén criterium is. Uiteindelijk draait het allemaal om het aantal conversies (verkopen) van zo een zoekwoord.
Hoe doelgerichter je zoekwoorden zijn, hoe meer voordeel het heeft. Dat is te zien bij ons volgend voorbeeld:
De concurrentie op het tweede zoekwoord is vele malen lagen. Vandaar ook het voordeel, want dit zou betekenen dat je eenvoudiger bovenaan kunt komen op dit zoekwoord!
Hoe weet ik wat de “juiste zoekwoorden” zijn?
Nu is het nog belangrijk om er achter te komen welke zoekwoorden voor de meeste conversies zullen zorgen. Hiervoor heeft Google gelukkig aantal tools voor: via Google Analytics en via Google Adwords.
Met Google Analytics is het mogelijk om “doelen” in te stellen. Het doel zal bij elke website anders zijn (bijvoorbeeld een verstuurde offerteaanvraag of een bestelling).
Wanneer je binnen Google Analytics dit doel hebt ingesteld kun je vanaf dan precies zien welke bronnen en zoekwoorden voor de conversies hebben gezorgd! Met andere woorden, vanaf nu weten we exact het conversiepercentage per zoekwoord.
Binnen Google Adwords kun je ook zogenaamde conversies instellen. Ook dan kun je dus precies zien welke zoekwoorden voor de conversies hebben gezorgd.
Conclusie
Zorg ervoor dat je eerst weet welke zoekwoorden voor de meeste conversies zorgen voordat je met zoekmachine optimalisatie begint. Dit kost uiteindelijk minder tijd, geld en moeite!
Zoekmachine optimalisatie door MD Webbureau
Heb je hier geen tijd voor of begrijp je het niet helemaal en wil je het liever laten optimaliseren door een professioneel webbureau? Wij kunnen je stap voor stap begeleiden in zoekmachine optimalisatie en ervoor zorgen dat je website een hoger positie in Google heeft. Neem hiervoor geheel vrijblijvend contact met ons op.
This is author biographical info, that can be used to tell more about you, your iterests, background and experience. You can change it on Admin > Users > Your Profile > Biographical Info page."
Wij schrijven graag!
Wij zijn uitgegroeid tot een volwaardig webbureau en schrijven graag interessante artikelen dat ondersteuning en inspiratie kan bieden bij uw eigen werkzaamheden.
Categorieën
Gratis SEO-analyse!
Meer interessante artikelen
Bekijk alle artikelenLeave a Comment cancel
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.